Violin Odyssey / Bacewicz Project

Violin Odyssey / Bacewicz Project

Opis projektu

Najnowszy projekt fundacji "Violin Odyssey: Bacewicz Project" - realizowany ze środków MKiDN w ramach Programu "Rozwój Sektorów Kreatywnych" - jest prawdziwą podróżą przez skrzypcowy świat Grażyny Bacewicz. Muzyczną odyseję rozpoczynają miniatury na skrzypce i fortepian oraz skrzypce solo, zarejestrowane przez znakomitych artystów: Alexey Botvinov (fortepian), Tymoteusz Bies (fortepian), Janusz Wawrowski (skrzypce), Kamil Karolak (elektronika).

Celem "Projektu Bacewicz" jest zaprezentowanie światu wyjątkowej kobiety, Polki o litewskich korzeniach, która w naszej historii zapisała się jako genialna kompozytorka, wirtuozka skrzypiec i wyrazista postać w męskim świecie XX wieku. Jej muzyka to wybitne kompozycje, wciąż aktualne i wciąż niedostatecznie docenione, a sama postać Bacewicz może dla współczesnych kobiet stać się inspiracją i symbolem zachodzących zmian.

 

 

 

Fundacja im. Zygmunta Noskowskiego

Fundacja im. Zygmunta Noskowskiego

Grażyna Bacewicz - Melodia

Pedagogiczne utwory skrzypcowe, pisane przez Grażynę Bacewicz zaraz po zakończeniu wojny, ukazują jej specyficzne podejście do nauczania gry skrzypcowej. Kompozytorka skupia się nie na rozwiązywaniu problemów technicznych, ale kształtowaniu wrażliwości na piękno dźwięku i rozumieniu formy muzycznej. Melodia (1949) jest utworem o wielkiej szlachetności frazy, często zaczynanej przez skrzypka a kończonej przez pianistę. Legato, gra z tłumikiem, wprowadzenie brzmienia skal modalnych, forma pieśni ABA 1 , częste odchodzenie od zasadniczego metrum i tempa powodują, że wdzięczna miniatura staje się prawdziwą szkołą muzycznej uważności. autor tekstu: Piotr Urbański

Grażyna Bacewicz - Witraż

Utrzymamy w neoromantycznej poetyce Witraż (1932) jest rzadkim odejściem kompozytorki od idei muzyki absolutnej. Secesyjny pejzaż dźwiękowy przywołuje nie tylko twórczość Karola Szymanowskiego, ale przede wszystkim wrażenie obcowania z tak ważną dla Młodej Polski formą artystyczną. Refleksy światła interpretujące witrażową narrację, nadające jej formę dialogu między tym, co statyczne i dynamiczne w przedstawionej opowieści, a także migotliwość barw i nastrojów – wszystko to buduje aurę rozmowy między dwoma równorzędnymi instrumentami, które trzykrotnie, acz za każdym razem odmiennie mierzą się z materiałem melodycznym. Opracowanie Kamila Karolaka uwypukla impresjonistyczny charakter utworu, przydaje mu też aurę mistyczną. autor tekstu: Piotr Urbański

Grażyna Bacewicz - 24 Kaprys Nicolo Paganiniego

24 Kaprysy na skrzypce solo Nicolò Paganiniego (wydane nie później niż w roku 1820) stały się jednym z manifestów romantyzmu w muzyce, na nowo określając rolę kompozytora-wirtuoza, angażującego się w swoistą rewolucję, na nowo definiującą technikę gry skrzypcowej. A zarazem wysuwającego na plan pierwszy efekt dramatyczny oraz ideę wolności i emancypacji wyobraźni. Każdy z kaprysów Paganini przypisał innemu artyście. Najbardziej znany, ostatni, utrzymany w tonacji a-moll – samemu sobie, notując: Nicolò Paganini, sepolto pur troppo (“”). Ujęty w formę tematu z jedenastoma wariacjami z finałem, wykorzystuje zawrotne efekty: szybkie pochody gam i pasaży, dwu- i trójdźwięki, równoległe oktawy i decymy, przejścia na odległe struny.Solistyczna kariera Grażyny Bacewicz wymagała efektownych utworów na bis. A ponieważ od czasów Roberta Schumanna rozpoczęła się tradycja dodawania do kaprysów akompaniamentu, podobnie kompozytorka uczyniła z kaprysem a-moll, wzbogacając go o fortepianowy akompaniament harmoniczny. Pierwszy raz wersja ta została wykonana w Paryżu w roku 1947, a opracowanie do dzisiaj nie zostało opublikowane drukiem. Janusz Wawrowski i Tymoteusz Bies wykonują więc je z autografu. autor tekstu: Piotr Urbański

Grażyna Bacewicz - Il Capriccio

Do kolekcji utworów „na bis” dołączyło w roku 1952 wirtuozerskie i motoryczne Il Capriccio na skrzypce solo – jeden z kilku kaprysów Grażyny Bacewicz, ustępujący popularnością chyba tylko Kaprysowi polskiemu. Jest to efektowna miniatura, stanowiąca popis nienagannej techniki wiolinistycznej kompozytorki, podejmującej wyzwania gatunku spopularyzowanego przez Nicolò Paganiniego. Il Capriccio organizują trzy ogniwa oznaczone jako Molto allegro – Andantino – Tempo I, najeżone wyzwaniami na miarę Paganiniego i wymagające od solisty niezwykłej muzykalności. autor tekstu: Piotr Urbański
cookie
Strona Fundacji im. Zygmunta Noskowskiego wykorzystuje cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie lub uzyskiwanie do nich dostępu, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Akceptuję